Distance education in rural high schools: a space to grow in the common good from and for the community
Martha Elisa Huerta
huertam@mined.gob.ni
Orcid: 0000-0002-50720204
Ministerio de Educación
Martha Maradiaga Moreno
Orcid: 0000-0002-6070-8022
Ministerio de Educación
Rosalía Ríos
riosr@mined.gob.ni
Orcid: 0000-0003-0823-9879
Ministerio de Educación
Resumen
Desde el retorno a la presidencia de Nicaragua en 2007, ahora como Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional (GRUN), el Frente Sandinista de Liberación Nacional (FSLN) durante su primera etapa como gobierno revolucionario retomó los programas de justicia social que impulsó en los años ochenta, ahora convertidas en Políticas de Estado, fundamentadas en el Plan Nacional de Desarrollo Humano Sostenible. Esto ha significado la restitución de derechos económicos, sociales y culturales de los nicaragüenses, que habían sido postergados o anulados por los gobiernos que dirigieron el país entre 1990 y 2006. Entre ellos está el derecho a la educación que tienen los habitantes de las zonas rurales, históricamente marginados. Este trabajo se centra en los avances que en materia de educación se han venido concretando a partir del año 2007, con experiencias organizativas y pedagógicas orientadas a la restitución del derecho a la educación a través de la creación de la modalidad de Secundaria a Distancia en el Campo, programa que resulta en una óptima alternativa para atender a la población de zonas rurales. A finales del año 2021 se realizó la cuarta promoción de bachilleres egresados en esta modalidad, quienes han continuado su formación académica desde la Educación Superior, Educación Técnica y Formación Docente, niveles de estudios que les han permitido adquirir las competencias para la inserción laboral en beneficio y desarrollo de sus familias y comunidades.
Palabras clave
Educación rural, restitución de derecho, continuidad educativa, buen vivir, bien común.
Abstract
Since the return to the presidency of Nicaragua in 2007, now as the Government of Reconciliation and Nacional Unity (GRUN, for its acronym in Spanish), the Sandinista National Liberation Front (FSLN, for its acronym in Spanish) during its first stage as a revolutionary government resumed the social justice programs promoted during the eighties, now renewed into State Policies, based on the National Plan for Human Development. This has meant the restitution of economic, social, and cultural rights for Nicaraguan people, which had been postponed or annulled by the governments that led the country between 1990 and 2006 period. Among them is the right to education for the historically marginalized inhabitants in rural areas. This paper focuses on the progress made in education since 2007, with organizational and pedagogical experiences aimed at restoring the right to education through the creation of the Distance Education in rural areas, a program that is an excellent alternative to serve the population into rural communities. At the end of the year 2021, the fourth promotion of high school graduates in this modality was carried out, who have continued their academic training from higher education, technical education and teacher training, levels of studies that have allowed them to acquire the skills for labor insertion for the benefit and development of their families and communities.
Keywords
Rural education, restitution of rights, educational continuity, good living, common good.