Good pedagogical practices in intercultural bilingual education in indigenous and Afro-descendant communities of the Nicaraguan Caribbean Coast
Edgar Salazar Francis
Orcid 0000-0002-3923-6243
Sistema Educativo Autonómico Regional
Resumen
En este escrito se propone una reflexión en torno a la implementación de la educación con pertinencia intercultural bilingüe en las escuelas de la Costa Caribe nicaragüense. Asimismo, se pone en perspectiva la articulación de los subsistemas educativos expresados en la Ley General de Educación en Nicaragua (Ley 582) que asegura la calidad educativa para estudiantes indígenas, afrodescendientes y mestizos de las regiones autónomas. Además, se describen los fundamentos del Subsistema Educativo Autonómico Regional (SEAR) y del desarrollo de prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe, que fortalecen los saberes ancestrales y los conocimientos científicos dirigidos al fomento de lo axiológico en los estudiantes y la búsqueda de las relaciones interculturales entre los pueblos.
Palabras clave
Educación bilingüe, interculturalidad, práctica pedagógica, buenas prácticas.
Abstract
This essay proposes a reflection on the implementation of education with bilingual intercultural relevance in schools on the Nicaraguan Caribbean Coast. Likewise, the articulation of the educational subsystems expressed in the General Education Law (Law 512), which ensures quality education for indigenous, Afro-descendant and mestizo students in the autonomous regions, is put into perspective. In addition, the foundations of the Regional Autonomous Educational Subsystem (SEAR, for its acronym in Spanish) and the development of pedagogical practices in bilingual intercultural education are described. In this sense, ancestral and scientific knowledge are strengthened in order to promote the axiological aspect in students and the search for intercultural relations among peoples.
Keywords
Bilingual education, interculturality, pedagogical practice, good practices.